Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia ma ponad 126 mln złotych na komunikację miejską

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Gdynia

Data publikacji:
11-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Przebudowy kluczowych węzłów przesiadkowych w Gdyni Głównej i Chyloni, nowe buspasy na najbardziej ruchliwych drogach w Śródmieściu, nowej obwodnicy Witomina, ul. płk. Dąbka czy ul. Wielkopolskiej, a do tego bezpieczne drogi rowerowe, chodniki i przejścia piesze – to zakres projektu, na który Gdynia pozyskała duże, sięgające ponad 126,8 miliona złotych dofinansowanie ze środków europejskich. Nowe rozwiązania to także tzw. inteligentne systemy transportowe.

Codzienne podróże w Gdyni mają być dla wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności dla korzystających z komunikacji publicznej, pieszych i rowerzystów łatwiejsze oraz bardziej komfortowe – to główne założenie projektu, na który miasto pozyskało dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

„Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni”, bo tak nazywa się projekt, to cała lista powiązanych ze sobą inwestycji komunikacyjnych w różnych punktach miasta. Łącznie mowa o budowie, rozwoju i przebudowie dróg, węzłów, ciągów pieszo-rowerowych i komunikacyjnych systemów wartej ponad 149,2 miliona złotych (tyle wynosi kwota wydatków kwalifikowalnych projektu).

Aż 85% tych wydatków, czyli kwotę przekraczającą 126,8 miliona złotych pokryje wspomniane unijne dofinansowanie w ramach tzw. FEnIKS-a, czyli programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.

– Tak wysokie dofinansowanie to świetna wiadomość dla miejskiego budżetu. W ramach jednego z największych swoim zakresem projektów transportowych w mieście uda nam się zrealizować tym razem nie tylko infrastrukturę węzłową w jednym miejscu, ale wiele inwestycji, które, połączone, realnie ułatwiają podróżowanie po szerszym obszarze w zrównoważony sposób. Odczują je pozytywnie mieszkańcy wielu dzielnic Gdyni – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Pomorskie samorządy, które pracowały nad swoimi projektami w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot aktualnie dopełniają ostatnich formalności i zawierają umowy, które pozwolą na uruchomienie dofinansowań z tej puli.

Węzły i infrastruktura w wielu dzielnicach Gdyni

Co uda się zrealizować w Gdyni dzięki pozyskanym środkom? Zmiany obejmą (a częściowo już objęły, bo projekt to także już zrealizowane inwestycje) kilka dzielnic miasta.

Inwestycje można podzielić na trzy obszary:
  • dotyczące węzłów przesiadkowych (Gdynia Główna, Chylonia – Meksyk, Chwarzno-Polanki);
  • dotyczące rozwoju inteligentnych systemów transportowych (m.in. utworzenie Miejskiego Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym, modernizacja TRISTAR-a, bramki liczące pasażerów w komunikacji miejskiej, tablice informacji pasażerskiej czy system detekcji użytkowników buspasów)
  • dotyczące tzw. infrastruktury liniowej (nowe buspasy, przebudowa i rozbudowa ulic, m.in. ul. płk. Dąbka, ul. Chwarznieńskiej i ul. Wielkopolskiej, nowe drogi rowerowe oraz rozwiązania dla pieszych).

Co ważne, dofinansowanie z europejskich środków – zgodnie z wytycznymi – mogło dotyczyć jedynie inwestycji, które wspierają zrównoważoną mobilność, czyli m.in. właśnie buspasów, dróg rowerowych, chodników, przystanków czy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Nie może obejmować ono natomiast rozwiązań drogowych przeznaczonych dla samochodów.

Nowy projekt obejmuje szeroki obszar miasta – zmiany poprawią możliwości przemieszczania się mieszkańców m.in. Śródmieścia, Chyloni, Karwin, Małego Kacka i Wielkiego Kacka, Chwarzna-Wiczlina, Witomina, a także północnych dzielnic Gdyni. To jeden z największych i najbardziej kompleksowych projektów transportowych, które kiedykolwiek realizowano w mieście.

Lista zmian jest długa

We wspomnianych trzech zakresach powstaną (lub już powstały) łącznie dziesiątki inwestycji. Oto najważniejsze z nich:
  • rozbudowa węzła Gdynia Główna: w tym przebudowa placu Konstytucji z uporządkowaniem przystanków, poprawą warunków dla pieszych oraz rowerzystów i aranżacją zieleni (w trakcie projektowania), modernizacja tunelu dla pieszych pod ulicą Morską z montażem windy i poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (wykonane);
  • rozbudowa węzła Gdynia Chylonia: budowa pętli autobusowej, parkingu przesiadkowego i drogi dojazdowej – ul. Meksykańskiej, buspas i droga rowerowa w ciągu ul. Hutniczej (zrealizowane), budowa nowego, dostosowanego dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami zejścia do tunelu, budowa budynku socjalnego dla kierowców ZKM Gdynia po stronie osiedla Meksyk, zadaszenie peronu, mała architektura, odwodnienie terenu, oświetlenie, zadaszenie prowadzące od przejścia podziemnego do peronu, zadaszony parking rowerowy na 22 stanowiska (planowane);
  • węzeł Chwarzno-Polanki: budowa parkingu przesiadkowego typu park & ride na 117 samochodów oraz zadaszony parking rowerowy, zatoka autobusowa (zrealizowane);
  • Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym: adaptacja budynku i zintegrowanie w nim centrum sterowania ruchem systemu TRISTAR z centralną ruchu ZKM i systemem monitoringu miejskiego;
  • stworzenie systemu automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów;
  • montaż 80 bramek liczących pasażerów w pojazdach kursujących na liniach ZKM Gdynia i budowa systemu do ich obsługi;
  • wymiana kamer i modernizacja sieci w systemie monitoringu miejskiego;
  • modernizacja systemu TRISTAR m.in. przez wymianę komputerów pokładowych i oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej;
  • 59 nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej i ich integracja z TRISTAR-em;
  • stworzenie miejskiego systemu wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach;
  • rozszerzenie tzw. otwartych danych dotyczących transportu publicznego;
  • stworzenie systemu cyfrowej łączności radiowej z pojazdami komunikacji miejskiej;
  • ul. Wójta Radtkego, ul. Władysława IV, ul. 3 Maja: przebudowa, zmiana organizacji ruchu, budowa buspasów i kontrbuspasów oraz pasów rowerowych, modernizacja przystanków komunikacji miejskiej i sygnalizacji;
  • ul. płk. Dąbka: budowa buspasów i drogi rowerowej w ramach poszerzenia drogi – dzięki budowie wiaduktu;
  • ul. Wielkopolska: budowa buspasa od wysokości u. Olgierda w kierunku węzła Karwiny (około 750 metrów);
  • ul. Chwarznieńska: budowa buspasa i drogi rowerowej, przeniesienie przystanków komunikacji miejskiej (zrealizowane);
  • obwodnica Witomina: budowa buspasów i ciągu pieszo-rowerowego na odcinku nowego połączenia;
  • al. marsz. Piłsudskiego, ul. Świętojańska, ul. Kielecka: przebudowa obejmująca utworzenie brakujących odcinków buspasów i dróg rowerowych, nowe przejścia dla pieszych i przejazdy.

Symboliczne, uroczyste podpisanie umowy dotyczącej unijnego dofinansowania odbędzie się w poniedziałek, 11 sierpnia w sąsiedniej Rumi – jednej z gmin z obszaru trójmiejskiej metropolii, która również jest beneficjentem Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach FEnIKS-a (poza Gdynią i Rumią środki pozyskały także Reda oraz gmina Władysławowo).

Umowę na dofinansowanie projektu miasto zawiera bezpośrednio z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, po zatwierdzeniu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (instytucję zarządzającą). Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (popularny „FEnIKS”).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

UM Gdańsk 06 sierpnia 2025

Gdynia z jedną ofertą na trolejbusy

Komunikacja

Gdynia z jedną ofertą na trolejbusy

Przemysław Farsewicz 04 kwietnia 2025

Gdynia. Co z buspasem na ul. Wiśniewskiego?

Przestrzeń

Gdynia. Co z buspasem na ul. Wiśniewskiego?

Przemysław Farsewicz 19 sierpnia 2024

Gdynia. Co z dalszą częścią buspasa po ul. Wiśniewskiego

Przestrzeń

Gdynia przywraca zawieszone połączenia. Wraca ważna linia trolejbusowa

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

UM Gdańsk 06 sierpnia 2025

Gdynia z jedną ofertą na trolejbusy

Komunikacja

Gdynia z jedną ofertą na trolejbusy

Przemysław Farsewicz 04 kwietnia 2025

Gdynia. Co z buspasem na ul. Wiśniewskiego?

Przestrzeń

Gdynia. Co z buspasem na ul. Wiśniewskiego?

Przemysław Farsewicz 19 sierpnia 2024

Gdynia. Co z dalszą częścią buspasa po ul. Wiśniewskiego

Przestrzeń

Gdynia przywraca zawieszone połączenia. Wraca ważna linia trolejbusowa

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij